دیدنی‌های استان چوی قرقیزستان

استان چویی رویای گردشگران است که مناظر آن بینندگان را مسحور می‌کند! ما مجموعه‌ای از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری را برای شما گردآوری کردیم تا بدانید که کجا بروید و چه چیزهایی را ببینید. بین رشته‌کوه‌های باشکوه آلاتووی قرقیز و آلاتووی زائیلییْسْک، دره‌ها و تنگه‌ها، رودها و دریاچه‌های زیادی وجود دارد که دوستداران مناظر زیبا را به خود جذب می‌کند. در این مقاله ما در مورد دیدنی‌های اصلی استان چوی به شما خواهیم گفت.

استان چویی رویای گردشگران است که مناظر آن بینندگان را مسحور می‌کند! ما مجموعه‌ای از محبوب‌ترین مقاصد گردشگری را برای شما گردآوری کردیم تا بدانید که کجا بروید و چه چیزهایی را ببینید. بین رشته‌کوه‌های باشکوه آلاتووی قرقیز و آلاتووی زائیلییْسْک، دره‌ها و تنگه‌ها، رودها و دریاچه‌های زیادی وجود دارد که دوستداران مناظر زیبا را به خود جذب می‌کند. در این مقاله ما در مورد دیدنی‌های اصلی استان چوی به شما خواهیم گفت.

برج بورانا

برج بورانا در قرن دهم- یازدهم میلادی ساخته و برای ثبت در فهرست میراث جهانی یونسکو پیشنهاد شده است. این برج که ارتفاع آن 40 متر بود، اما پس از زلزله در قرن 16 میلادی ۱۹ متر آن فروریخت، در 80 کیلومتری بیشکک قرار دارد.

دیدنی‌های استان چوی قرقیزستان

بورانا شکل دایره‌ای دارد که قطر آن از پایین به بالا تنگ می‌شود و نمای بیرونی‌اش با کتیبه‌هایی با حروف عربی مزین است. در طرف جنوبی دری وجود دارد که از آن راه‌پله‌ای شروع می‌شود که به عرشه دیدبانی منتهی می‌گردد. در نزدیکی برج یک سایت مملو از مجسمه‌های باستانی سنگی و نمونه‌هایی از هنر سنگ‌نگاری قرار دارد.

پارک ملی آلا آرْچا

آلا آرْچا در زبان قرقیزی به معنای «ارس ابلق» است که تقریباً در سرتاسر پارک رشد می‌کند. این مجموعه که در سال 1976 به وجود آمد و 41 کیلومتر با بیشکک فاصله دارد، برای حفظ گونه‌های در حال انقراض حیوانات و گیاهان کمیاب طراحی شده است.

 دیدنی‌های استان چوی قرقیزستان

بازدیدکنندگان می‌توانند آبشارها و دریاچه‌های کوهستانی را در اینجا ببینند و حتی به سنگ معروف «قلب شکسته» صعود کنند که رسیدن به آن هم برای افراد حرفه‌ای و هم برای افراد مبتدی آسان است. در قلمرو پارک علائم، نقشه مسیر، هتل و چندین یورت وجود دارد.

اصولاً دو مسیر را برای پیاده‌روی انتخاب می‌کنند. اولی به آبشار «آق‌سای» و کمپ «کلبه راتْسِک» منتهی می‌شود که از آن حدود 80 مسیر دیگر شروع می‌شود. در ابتدا این کلبه تنها ساختمان سنگی در قلمرو پارک بود و به عنوان پناهگاهی برای مسافران و کوه‌نوردان عمل می‌کرد. اکنون «کلبه راتْسِک» یک کمپ کامل بسیار عالی برای کمپینگ در ارتفاع 3200 متری است. همچنین صعود به قله‌های مرتفع از اینجا راحت است و کلاس‌های سنگ‌نوردی و یخنوردی در نزدیکی آن برگزار می‌شود.

مسیر دوم به دره آدیگِنِه منتهی می‌شود که گورستان کوهنوردان نیز همان جا است. در زمان شوروی اردوگاه کوهنوردی از این گورستان حمایت می‌کرد. از سال 1964 تاکنون 10 کوهنورد در اینجا دفن و ده‌ها سنگ قبر برای کسانی که سهم بسزایی در پیشرفت این ورزش داشته‌اند، نصب شده است.

در این پارک 161 گونه گیاه می‌روید که معروف‌ترین آنها لاله سرخ و سفید، پامچال و فراموشم‌مکن است. در اینجا پروانه دم‌چلچله‌ای نوارخامه‌ای، عقاب طلایی، کرکس برفی، سیاه‌گوش ترکستانی و پلنگ برفی یافت می‌شوند.

گردشگران معمولاً در پایین‌دست رودخانه نزدیک پارک استراحت می‌کنند.

تنگه چونْقورْچاق

این تنگه کوهستانی در 45 کیلومتری بیشکک قرار دارد و تقریباً برای تمام انواع گردشگری مناسب است. جاده در امتداد تنگه محبوب دوچرخه سواران است و 4 پیست اسکی برای دوستداران اسکی و اسنوبورد مناسب می‌باشد. فضایی برای پیک‌نیک و پیاده‌روی نیز وجود دارد.

 دیدنی‌های استان چوی قرقیزستان

  این تنگه به ​​خاطر لاله‌های سلطنتی خود معروف است که ارتفاع آن به 17 سانتی‌متر می‌رسد. همچنین «آبشار کبوتر» باشکوه چهل‌متری در اینجا وجود دارد که از میان صخره‌های تیز و بلند سرازیر می‌شود و گردشگران را وادار می‌کند دوباره به اینجا برگردند. می‌توانید روی پل معلق که تقریباً 100 متر از سطح زمین قرار دارد و طول آن به 90 متر می‌رسد، قدم زنید. خیلی‌ها دوست دارند اینجا عکس بگیرند.

تابستان مهمانان می‌توانند قمیزدرمان را تجربه کنند. شیر اسب بیماری‌های معده، کبد، روده و پوست را درمان می‌کند. همچنین این شیر برای زنان باردار و آنهایی که قصد باردار شدن را دارند، توصیه می‌شود. قمیز حاوی یک ویتامین مهم - اسید فولیک است که کمبود آن منجر به نقص لوله عصبی در جنین می‌شود. با مصرف تنها 250 میلی‌لیتر شیر اسب در روز مادر آینده می‌تواند از عوارض جلوگیری کند.

تنگه ایسیک آتا

این تنگه زیبا که به لطف چشمه‌های آب گرم شفابخش محبوبیت پیدا کرده است، در ۷۷ کیلومتری بیشکک قرار دارد. بسیاری از بیماری‌ها در اینجا درمان می‌شوند، از جمله آرتریت و پلی‌آرتریت، بیماری‌های زنان، سیستم عصبی و اندام‌های گوارشی.

دیدنی‌های استان چوی قرقیزستان

اینجا بودا شفادهنده قرار دارد - تصویر او بر روی یک سنگ بزرگ به قرن دهم بازمی‌گردد. برخی از مردم برای سلامتی به او توسل می‌کنند.

مردم طبیعت تنگه را دوست دارند. آبشار مرمری و دریاچه اورْتوکول پربازدیدترین نقاط هستند. کوه بوتْوِی نیز قابل توجه است که افسانه‌ای در مورد آن می‌گوید که روز روزگاری چنگیز خان گنجینه‌هایی را به قله آن بالا می‌بُرد، اما نتوانست به آن برسد و دارایی خود را در دل کوه پنهان کرد.

در این تنگه درخت ارس، بارانک (تیس)، گل رز وحشی و درختچه‌های دیگر می‌رویند و درختان و مراتع آلپ زیبایی منظره را تکمیل می‌کنند.

تنگه شَمْسی

این مکان به نام ملکه باستانی شَمْسی که در قرن هشتم قبل از میلاد حکومت می‌کرد، نامگذاری شده است. یک زمانی در این تنگه که 120 کیلومتری بیشکک قرار دارد، ماسک از طلای خالص او را پیدا کردند.

 دیدنی‌های استان چوی قرقیزستان

در اینجا کاج، کاج نوئل، قارچ و انواع توت می‌روید و به لطف تنوع گیاهان عسل بی‌نظیری جمع‌آوری می‌شود که می‌توان آن را در طول فصل از خود زنبورستان‌ها خریداری کرد. شما همچنین می‌توانید حیوانات وحشی را در اینجا ملاقات کنید، از جمله سمور، سیاهگوش ترکستانی، خرگوش و قاقم.

در امتداد این تنگه رودخانه‌ای به همین نام با آبشاری جریان دارد.

تنگه کِگِتی

تنگه جنگلی کِگِتی در 75 کیلومتری بیشکک قرار دارد. گردشگران برای دیدن یک آبشار 20 متری با آب خنک و زلال و نوشیدن دوغ و قمیز به اینجا می‌آیند. شما می‌توانید به قیمت مناسب اسب‌سواری کنید و شب در یورْت بمانید. در قلمرو این تنگه می‌توانید پرندگان شکاری، از جمله شاهین، عقاب طلایی و شُنْقار را ببینید.

 دیدنی‌های استان چوی قرقیزستان 

اینجا به خصوص در تابستان زیبا است، زیرا زرشک شروع به رسیدن و گل رز وحشی و بارانک (تیس) به شکفتن می‌کند. شاخه‌های رودخانه در سراسر تنگه جریان دارد و در نزدیکی آنها می‌توانید با دوستان یا خانواده پیک‌نیک داشته باشید.

نه چندان دور از تنگه مراتع و برج بورانا قرار دارند.

تنگه آلامِدین

این نزدیکترین تنگه به ​​پایتخت قرقیزستان است که در 30 کیلومتری بیشکک قرار دارد. رودخانه‌ای به همین نام از میان کوه‌های بلند می‌گذرد.

ویژگی این مکان آسایشگاه «تیوپْلییِه کْلیوچی» («چشمه‌های آب گرم») است که در تمام طول سال باز است. بسیاری از بیماری‌ها در اینجا درمان می‌شوند. گیاهان دارویی در تنگه می‌رویند که جمع‌آوری، خشک و به چای اضافه می‌شوند و حمام کردن در آب رادون به تقویت سیستم ایمنی کمک می‌کند.

 دیدنی‌های استان چوی قرقیزستان

یک هتل در این آسایشگاه قرار دارد و در کافه محلی می‌توانید غذاهای سنتی را بچشید و سپس سوار اسب شوید.

در قلمرو این تنگه آبشارها و مراتع با انواع توت و قارچ وجود دارد، اما مردم جنگل توس با منظره یخچال‌ها و قله اوسِچِنْکو با ارتفاع 4650 متر را بیشتر از همه دوست دارند. پیاده‌روی در این تنگه یک مسیر آسان محسوب می‌شود و بنابراین مردم حتی با بچه‌ها به اینجا می‌آیند.

دره سووسامیر

دره سووسامیر که جاده بزرگ ابریشم از آن می‌گذشت، در ۱۶۰ کیلومتری بیشکک قرار دارد. طول آن 150 کیلومتر است.

در اینجا می‌توانید از زیبایی‌های طبیعی لذت ببرید، قمیز بنوشید، اسب‌سواری کنید و همچنین می‌توانید یک تفریح فعال داشته باشد، مثلاً اسکی‌بازی در دامنه‌های شیبدار در زمستان و چتربازی (پاراگلایدر) در تابستان.

دیدنی‌های استان چوی قرقیزستان 

در اوایل تابستان مردم برای چیدن قارچ سفید استپی معروف که سر هر قدم می‌روید، به اینجا می‌آیند. معمولاً مسافرین در یورْت‌ها می‌مانند و مردم محلی نه تنها قمیز، بلکه دوغ، سرشیر و کشک نیز می‌فروشند.

دریاچه کول تور

کول تور با رنگ زمردی آب خود انسان را مجذوب می‌کند. این دریاچه را کوه‌ها، جنگل‌های کاج نوئل دارای درختچه‌ها و گیاهان دارویی احاطه کرده‌اند. اما آب آن سرد است و قابل شنا نیست. بنابراین کسانی که مایلند، می‌توانند قایق‌سواری کنند.

 دیدنی‌های استان چوی قرقیزستان 

این دریاچه در تنگه‌ای به همین نام و در ارتفاع 2725 متری از سطح دریا واقع شده و در 90 کیلومتری بیشکک قرار دارد. جالب است بدانید که قله‌ای با ارتفاع بیش از 4200 متر به نام «سَر قَنْد» در این نزدیکی وجود دارد.

تنگه بِلوگوریه (بِلوگورْکا)

فرو رفتن گسترده زمین باعث زمین‌چهر بی‌نظیر این تنگه شده است. بِلوگورْکا در 80 کیلومتری بیشکک قرار دارد و به دلیل آبشار 60 متری آلاتوو که بلندترین آبشار در شمال قرقیزستان است، مشهور می‌باشد که آب آن قبل از اینکه به زمین برسد، به قطرات ریز و ابر آبی تبدیل می‌شود.

 دیدنی‌های استان چوی قرقیزستان

در طی دو ساعت پیاده‌روی تا آبشار، می‌توانید قله «مناره مخروطی سیاه» را ببینید. دلیل چنین نامگذاری رنگ تیره این قله است که در هیچ فصل سال و آب و هوایی تغییر نمی‌کند.

این تنگه درختچه‌های وحشی، زالزالک، توت فرنگی وحشی، انبوه گل‌ها و چشمه‌ها و جوی‌های فراوانی دارد.

آتا بِییت

این مجموعه یادبود در 23 کیلومتری بیشکک قرار دارد. سال 1938 در اینجا پیکر 137 چهره قرقیزستان که توسط رژیم استالینیستی تیرباران شده بودند، به خاک سپرده شد. در میان قربانیان قاسم تینیسْتانوف، ایشِنالی آرابایِف، یوسوپ آبْدراخْمانوف، تورِکول آیْتْماتوف، بایالی ایساکِیِف و دیگران بودند.

دیدنی‌های استان چوی قرقیزستان

بوبورا آبیکانُوا، دختر نگهبان یک کارخانه در روستای چون تاش، راز این مدفن را سال‌ها حفظ کرد. وقتی او 8 ساله بود، پدرش از اعدام عام در آن منطقه به او گفت. سرهنگ بولوت آبْدْراخْمانوف از بوبورا مطلع شد و به زیارتش رفت. در طول گفتگو، او راز نهفته را به اشتراک گذاشت زیرا مریض شده بود و می‌ترسید که داستان تیرباران را با خودش به گور ببرد.

معلوم شد که پیکران نخبگان قرقیزستان را در کوره آجرپزی انداخته بودند. بعدها در نتیجه حفاری فضایی به ابعاد 4×4 متر در عمق 40 سانتی‌متری کشف شد که بقایای مرحومان با وسایل شخصی در آن قرار داشت. پس از نبش قبر، آنها را به قبرستان آتا بِییت در 100 متری حفاری منتقل کردند.

این مجموعه، که نویسنده بزرگ چنگیز آیتماتوف آن را «آتا بِییت» («گور پدر») نامید، به ابتکار عسکر آقایف اولین رئیس‌جمهور قرقیزستان در سال 2000 ساخته شده است. در اینجا موزه‌ای هست که سکه‌ها، اسناد، عکس‌ها، مقالات روزنامه‌ای و زندگی‌نامه‌های کشته‌شدگان در آن به نمایش گذاشته شده است. در سمت راست موزه لوح یادبودی قرار دارد که نام کشته‌شدگان در آن حک شده است.

تپه‌قلعه نواکت

در قرن ششم شهر باستانی نواکت که مرکز تجاری و فرهنگی خاقانات باستانی ترک بود، در این قلمرو قرار داشت. این شهر که بخشی از جاده بزرگ ابریشم بود، در 30 کیلومتری بیشکک قرار دارد.

 دیدنی‌های استان چوی قرقیزستان

جاذبه اصلی آن مجسمه 12 متری گلی بودای نشسته با پارچه‌های ظریف و نقاشی رنگی است. قطعاتی از یک قلعه سغدی قرن چهارم تا پنجم و نقاشی‌های بودایی نیز در اینجا یافت شده است.

ژرف‌دره قونورْچوق

این ژرف‌دره جذاب در 125 کیلومتری بیشکک قرار دارند. بقایای آتشفشان باستانی «سِگیزْخان شوکْنا» که سن آن ۳-۲،۵ میلیون سال تخمین زده می‌شود، اینجاست.

 دیدنی‌های استان چوی قرقیزستان

مساحت این ژرف‌دره 200 کیلومتر است که تنها از طریق هزارتوهای صخره‌های قرمز در امتداد بستر یک رودخانه خشک شده می‌توانید به آن برسید. زمستان اینجا برف ندارد و تابستان دمای هوا کمتر از 40 درجه نیست. بنابراین بهتر است گردشگران در فصل بهار یا پاییز از این مکان دیدن کنند.

گردنه توو آشوو

این گردنه بلند در 123 کیلومتری بیشکک قرار دارد. بادهای شدید در اینجا می‌وزد و هوا در تمام طول سال تازه و تمیز است. ضمناً، از بیشکک به اوش می‌توانید از این جاده بروید.

دیدنی‌های استان چوی قرقیزستان

اینجا سال 1960 یک تونل به طول دو کیلومتر ساخته شد. در قسمت جنوبی توو آشوو پایگاه اسکی و در دامنه شمالی آن مرکز درمان بیماری آسم قرار دارد.

تنگه آق توز

«آق توز» در زبان قرقیزی به معنای «نمک سفید» است. این تنگه به ​​دلیل شیب‌های سفید دارای نمک فراوان چنین نامگذاری شده است.

 دیدنی‌های استان چوی قرقیزستان

این تنگه در 150 کیلومتری بیشکک قرار دارد. از موارد جالب اینجا یک فواره به ارتفاع 15 متر است که زمستان به یک ستون یخی تبدیل می‌شود. اینجا بیشه‌های توس، کاج نوئل تین شان، ارس و قارچ فراوان است.

آق توز زمانی یک منطقه راهبردی بود، زیرا یک نهم گلوله‌های اسلحه جبهه جنگ جهانی دوم از سرب استخراج شده در معادن محلی تولید می‌شد. تقریباً تا فروپاشی اتحاد شوروی تعداد کمی از مردم آق توز را به عنوان یک تأسیسات نظامی- صنعتی میدانستند. گردشگران توسط یک کارخانه نیمه متروکه، یک معدن بزرگ و زیبایی‌های طبیعی جذب می‌شوند.

دره کوک اویْروق

این دره تقریباً در 176 کیلومتری بیشکک و در ارتفاع ۲۸۰۰-۱۴۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است. در ابتدای کوک اویْروق دریاچه بزرگی وجود دارد که مسیر را به دو نیم تقسیم می‌کند. رودخانه چون کِمین نیز در اینجا جریان دارد. این دره در امتداد تمام روستاهای بخش چون کِمین قرار دارد و در چند کیلومتری روستای تِگیرْمِنْتی به پایان می‌رسد. بهترین وسیله برای رسیدن به اینجا خودروی شاسی‌بلند است.

دیدنی‌های استان چوی قرقیزستان

در اینجا مراکز تفریحی بزرگی وجود ندارد، اما اگر به ییلاق (تابستانگاه) صعود کنید، می‌توانید از خدمات ساکنان محلی در زمینه تامین اقامت و غذا استفاده کنید.

https://ru.sputnik.kg/20230620/dostoprimechatelnosti-chuy-oblast-1076395678.html

 

کد خبر 17317

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 1 =